Måndag 24/8

Sitter här hemma själv och tar det lugnt. Det är Pers första dag i skolan (nu börjar han läsa programmet), så det är dags för nollning. Han lär nog inte komma hem förrens sent ikväll/natt. Jag får nog ta och krypa ner i sängen själv med min bok och Simba brevid mig snart.

Annars har helgen varit bra. Vi har mest tagit det lugnt, även om vi inte varit hemma så mycket. Det har hunnits med marken, kräftfiske, en tur till Karlstad mm. I fredags hyrde vi en film jag starkt kan rekomendera, Gran Torino, den var jättebra!

Nej, nu är det nog dags för sängen.

Public Enemies

Igår var jag, Per och Andreas på bio, Public Enemies. Hade ganska stora förväntningar på filmen, med tanke på en del av skådespelarna (Johnny Depp, Christian Bale). Dock visste jag inte om det var min typ av film ("gangster" film). Men var mycket nöjd efter bion, filmen var jättebra. Klart värd att se på bio!

Idag har jag handlat. Men inte mat eller kläder. Jag har köpt en ny cykel! En Crescent Classic, hur fin som helst! En stabil och bekväm cykel med cykelkorg. Äntligen ska det bli skönt att ta cykeln till stan. Slippa kämpa i uppförsbackarna och påsar som slår mot hjulet. Första åkturen fick bli hem från Team Sportia idag, där jag köpte cykeln.

Under kvällen har pappa varit hemma hos oss och hjälp till med diverse saker som behövde fixas. Nu har vi ett skåp ovanför kylen (i stället för bara ett stort hål) och upphängda gardinstänger. Blev jättebra!

Tisdag 18/8

Snart är det dags för sängen. Tycker jag har hunnit med ganska mycket idag. Efter jobbet handlade jag och Per (inte mkt kvar i kylen och skåpen efter resan). Måste styra upp det här med mat och rutiner nu igen efter semestern. Sedan var det dags för fotbollsmatch (med mycket trevligt sällskap), Rävåsen - KB. Självklart vann KB, vad annars? ;)

Under kvällen har jag slappat framför Foyle´s war, men även varit duktig att diskat. Dock har jag inte hunnit med en sak idag, kollat igenom nya Ikeakatalogen. Ska nog ta med den in till sängen nu och läsa lite.

Imorgon blir det bio, Public Enemies.

Slut på semestern

Imorse stod klockan åter på ringning för jobb. Två veckors semester är nu över. Tiden har gått väldigt snabbt, men det beror nog på att vi varit på Kreta en vecka. Annars har det inte hänt så mycket idag. Pers ena syster kom förbi en sväng under kvällen på lite fruktsallad och honugsgrädde.

Snart kommer "Män som hatar kvinnor" ut på dvd. Blir lagom att se den igen och förbereda inför nästa film. Den 18 september börjar nämnligen "Flickan som lekte med elden" visas på bio. Jag kommer garanterat besöka den så snart jag kan. Bara 32 dagar kvar...

Bilderna

Haha, blev visst en bild som fick vara med två gånger.. shit happens.

Bilder från Kreta

Hotellet och "pooldagarna"

Båtturen till lagunen Balos och ön Gramvousa

Knossos

Chania

Härliga Kreta

Hemma igen

Inatt halv två låste vi upp dörren till lägenheten. Efter en vecka på kreta är vi nu hemma igen. Det är både tråkigt och skönt. På ett sätt vore det skönt att stanna en vecka till, men samtidigt var det härligt att komma hem.

Hotellet var litet och mysigt. Eftersom vi hade en "lägenhet" kunde vi även laga mat på rummet, vilket gjordes två kvällar. Annars åkte vi (för det mesta) in till Chania (näst största staden på Kreta) på kvällarna och åt. Dock kändes det ibland att det var lite väl mycket folk där. Det var högsäsong, vilket gjorde att det även var många greker där på semester. Två kvällar stannade vi vid hotellets restaurang och åt. Maten där var jättegod och helt perfekt. Åt världens godadste svampsås där sista kvällen.

Dagarna spenderades till största del vid poolen på hotellet. Jag föredrar att ligga där, istället för på stranden vid havet (man blir så äcklig av allt salt). Men två dagar gjorde vi utflykter.

Ena dagen blev vi hämtade kl. nio på morgonen, då det väntade en heldag med äventyr vid en lagun och på en ö. Först fick vi åka buss en bit och sen båt i nästan en timma. På båten stod vi längst fram och blev tillslut jätteblöta av alla vågor, vilket vi tyckte var väldigt roligt. Väl framme vid lagunen trodde man nästan att man kommit till paradiset. Vattnet var blå/grönt och klart, precis som på film. Tyvärr blåste det en hel del, så vi spenderade mesta tiden i vattnet. Det kändes nästan som nålar mot kroppen, av all sand som blåste omkring. Efter det fick vi mat på båten (som inte var värst mycket att hurra för). Sen bar det av mot Gramvousa, en ö i närheten. Väl framme bestämde vi oss för att bestiga alla hundratals trappor (minst 300) och ta oss upp till toppen av ön, där ruinerna av ett fort väntade. Det var väldigt jobbigt, men absolut värt det när man väl var uppe. Det jobbigaste var solen som stekte på undet tiden man var där. Efter en stund var det dags för hemresa igen med båten och bussen. På båten satt vi vid några danskar som vi pratade med (ja, danskar!). Konstigt nog så fattade vi i stort sett allt dom sa, men dom pratade vädigt sakta med oss. När dom pratade med varann fattade vi dock inget. Den kvällen somnade vi väldigt snabbt och gott.

Dagen därpå blev vi hämtade redan kl sju på morgonen med buss. Sedan väntade nästan tre timmars bussresa (jag sov för det mesta) till Knossos. Mot slutet av bussresan fick vi en liten "historiaberättelse" om Knossos, så vi var lite förberedda. Väl framme blev vi guidade genom ruinerna av det palats som en gång funits där. Även denna dag stekte solen på rejält. Så det var väldigt noga med att dricka vatten, konstant! Efter den guidade turen och liten egentid på Knossos åkte vi in til huvudstaden, Heraklion. Där fick vi en kort statsvandring och sedan väntade lite shopping. Jag fyndade två helt underbara tröjor på Zara. Vi köpte även med lite kryddor från marknaden. Även denna dag var vi mycket nöjda med.

Vi är väldigt nöjda med hela resan och det var helt underbart att få komma iväg en sväng.

Nu väntar ett besök hos Pers syster, där jag antar att vi kommer få berätta om hela resan.

OBS! Bilder kommer snart, hinner inte nu...

Nu åker vi..

Kreta här kommer vi! Äntligen är det dags att åka.
Väskorna är packade och vi är klara för att åka.
Solen här kommer vi!

Börjat packa..

Idag åkte jag och Sofie in till Marieberg en sväng. Jag växlade pengar och köpte en stor och fin resväska inför resan. Vi gick inte så mycket i klädaffärer, vilket var skönt med tanke på att det finns massa höstkläder redan. Vi åt gott, shoppade lite och fikade. Hade det riktigt mysigt helt enkelt.

Under kvällen har jag försökt packa lite. Men det är så svårt att veta vad jag ska ha med mig för kläder. Efter Anettes rapporter om väldigt mycket sol och värme, kan man i alla fall utesluta varma kläder. Än så länge har jag mest packat ner klänningar, 10 st för att vara exakt.. Men det kommer ju bli en outfit på dagen och en på kvällen, minst :) Får fortsätta att packa i morgon när Per har kommit hem, behöver lite smakråd. Dock tycker han det bara är jobbigt att vara med när jag packar, kan inte förstå varför... Inatt ska han sova hos en gammal kompis (10 år sen dom umgicks) som bor i Karlstad, som han börjat få kontakt med igen. Så ikväll sitter dom bara och spelar massa tv-spel och pratar om massa tråkiga grejer (spel, spel och spel). Skönt att få en kväll för sig själv ibland. Eller ja, jag har ju Simba hos mig :)

Nu får det bli sängen och bok..